Як відкрити та оформити інтернет магазин в Україні?
Центр правового консалтингу
Open/Close Menu Юридическая фирма ЦПК Киев
фото_интернет-магазин

Юридична безпека будь-якого інтернет – проекту, в тому числі і юридична безпека інтернет-магазину, залежить від правильності його юридичного оформлення і дотримання вимог законодавства, в першу чергу, цивільного, особливо його розділів про інтелектуальну власність і зобов’язальних правовідносинах, податкового і про захист прав споживачів.

  1. Визначити організаційно-правову форму інтернет-магазину

    Як і в будь-якій іншій сфері діяльності, юридичне оформлення інтернет магазину починається з визначення організаційно-правової форми суб’єкта господарювання, який буде вести таку діятельність.
    При створенні інтернет магазинів, як правило, використовують прості форми ведення бізнесу. Для цього підходять товариство з обмеженою відповідальністю, приватне підприємство або взагалі можна зареєструвати підприємницьку діяльність фізичної особи.

  1. Визначити корпоративну структуру

    При реєстрації юридичної особи вам необхідно визначити коло осіб, які будуть вашими партнерами, і, відповідно, – розподілити частки в статутному капіталі між усіма учасниками і розмір внесків кожного з учасників.
    Встановлювати первинний внесок до статутного капіталу вашої майбутньої компанії необхідно з урахуванням планування витрат, які вона буде нести перший час до тих пір, поки не з’являться доходи від її діяльності. Тому ретельно продумайте, фінансування яких витрат необхідно врахувати і на який період часу (зокрема, на оренду офісу для адміністративного персоналу, можливо, складу для товарів або, так званих, «шоу-румів» – приміщень для показу товарів і примірки одягу (взуття), на оплату заробітної плати персоналу, створення офіційного сайту компанії для його розміщення в мережі Інтернет, маркетинг і рекламу, юридичний супровід та інші потреби, які мають першочергове значення для побудови бізнесу).
    Правильно визначити первинний розмір статутного капіталу вашої майбутньої компанії бажано, оскільки інакше вам доведеться збільшувати його, і нести додатково витрати на переоформлення статуту і його реєстрацію або шукати інші, менш зручні, способи залучення коштів для покриття витрат на розкрутку бізнеса.

  1. Укласти договори позики

    На цій стадії вам бажано порахувати, чи достатньо у вас і ваших партнерів, якщо такі є, власних коштів на фінансування бізнесу або потрібне залучення інвесторів. У цьому випадку, як один з можливих варіантів, можна інвесторам запропонувати участь в створюваній вами юридичній особі. Якщо такий варіант вам або інвесторам не підходить, наприклад, вони не хочуть ставати співвласниками частини вашого бізнесу, тоді доведеться використовувати класичний спосіб для залучення коштів, займати їх через укладання договорів позики.

  1. Обрати систему оподаткування для інтернет-магазину

    При реєстрації юридичної особи необхідно вказати, на якій системі оподаткування (загальній чи спрощеній) буде стояти цей суб’єкт господарювання і чи буде він платником ПДВ. Тому вже до створення компанії ви повинні хоча б в загальних рисах уявляти, як буде здійснюватися діяльність, яка планується виручка, у кого буде купуватися товар і чи буде він взагалі проводитися через інтернет магазин або будуть використані інші правові конструкції, які дозволяють торгувати, не будучи власником товару, наприклад, договору комісії, і, в кінцевому рахунку, хто буде покупцем, приватні особи або суб’єкти господарювання – платники ПДВ, яких цікавить крім усього іншого і отримання податкових накладних.
    Самостійно складно врахувати всі ключові фактори на цій стадії і прийняти правильні рішення, щоб в майбутньому не виникли проблеми правового характеру, тому важливо вже з самого початку для цих цілей залучити профільного фахівця, який досконало знає свою справу.

  1. Оформити взаємини з розробниками інтернет-сайту

    Якщо основні організаційні питання, пов’язані з реєстрацією бізнес-структури, вирішені, то необхідно зайнятися юридичним оформленням створення основного засобу виробництва послуг інтернет магазину, а саме: її офіційного сайту, через який магазин буде здійснювати свою діяльність.
    Критично важливо для вашої компанії правильно оформити взаємини з розробниками інтернет – сайту. По-перше, оскільки через сайт буде здійснюватися вся підприємницька діяльність, то необхідно, щоб ваша компанія мала документи (відповідний договір на розробку сайту, акт приймання – передачі виконаних послуг, банківські виписки або квитанції про оплату), що підтверджують майнові права на нього, як на об’єкт права інтелектуальної власності. По-друге, щоб вас не спіткало розчарування в тому, який результат у вигляді сайту ви отримали від своїх розробників, бажано в договорі скрупульозно визначити всі істотні для вас умови і особливо деталізувати технічне завдання на його розробку. Це убезпечить вас в тому випадку, якщо готовий продукт по зовнішньому вигляду, будь-яким функціональним можливостям або іншим важливим для вас параметрами не буде відповідати умовам, що вказані у договорі. У вас з’явиться обгрунтоване законне право або вимагати усунення недоробок, або повернення грошових коштів, сплачених авансом. Якщо ж не слідувати нашій пораді та укласти такий договір усно «на віру» з оплатою готівкою або в письмовій формі, але виключно формально, то існує ймовірність, що в майбутньому при прийманні послуг у вас виникне суперечка щодо якості послуг, але юридичних «важелів» впливу на контрагента у вас в такому випадку вже не буде.

  1. Реєстрація торгової марки (бренду)

    Оскільки для ідентифікації вашого інтернет магазину перед користувачами важливу роль відіграє не тільки зовнішній дизайн сайту, але і його найменування – бренд, під яким користувач буде його впізнавати і відрізняти від подібних інтернет магазинів, то дуже важливо своєчасно убезпечити себе і зареєструвати відповідну торгову марку.
    Реєстрація торгової марки дозволить вам законними засобами захищати свої права на використовуваний вашою компанією в діяльності бренд, наприклад, забороняти використання третім особам без вашого дозволу, вимагати сплати грошової компенсації за незаконне використання та інше, в тому випадку якщо недобросовісні конкуренти захочуть його незаконно привласнити собі. Більш того, ви випередити дії шахраїв, які підшукують успішні і розкручені бренди, власники яких не спромоглися вчасно потурбуватися про реєстрацію прав на них, реєструють їх на себе, а згодом шантажують реальних власників, вимагаючи від них викупу прав на торговельну марку, як правило, за чималі гроші. В будь-якому випадку самостійно складно правильно вирішити завдання, пов’язані з оформленням взаємин з розробниками сайту і реєстрацією торгової марки, тому це одне зі складових функціональних завдань зовнішнього юридичного консультанта, який повинен бути залучений для супроводу поточної діяльності вашого інтернет магазину.

  1. Под’єднати платіжні сістеми

    Вирішивши питання з інтелектуальною складовою, вам також необхідно визначитися, в якій формі будуть здійснюватися розрахунки за товари, які будуть продаватися через інтернет магазин. У тому випадку, якщо плануються розрахунки в безготівковій формі за допомогою платіжних карт, то необхідно укласти договір з фінансовою компанією (платіжною системою) або банком на прийом коштів від кінцевих споживачів (як правило, для цих цілей використовується договір еквайрингу). Якщо магазин буде приймати готівкові кошти від покупців, то, відповідно, необхідно визначити, як коректно здійснювати доставку товару і прийом коштів готівкою (в тому числі оформляти чи ні таку операцію за допомогою касового апарату), щоб не порушувати вимоги чинного законодавства, яке суворо регламентує такі операції. Допомогти правильно організувати процес оформлення поставки товарів кінцевим покупцям – завдання зовнішнього юридичного консультанта, який буде супроводжувати поточну діяльність вашого інтернет магазину.

  1. Оформити персонал

    В зв’язку з цим Вам також необхідно продумати взаємини зі своїми майбутніми працівниками, велика частина з яких, швидше за все, будуть особи, які здійснюють доставку товарів. У вас є широкий вибір правових способів оформлення взаємовідносин з персоналом. Зокрема, їх можна прийняти на роботу і оформити з ними трудові відносини, можна укласти з ними цивільно-правові договори на надання послуг, як з приватними особами, а можна все оформити як послуги, що надаються приватними підприємцями в рамках їх підприємницької діяльності. Визначення юридичного формату таких правовідносин, перш за все, залежить від кінцевих цілей, які Ви ставите перед собою. Разом з тим, знайти оптимальний спосіб оформлення відносин з найманим персоналом – завдання зовнішнього юридичного консультанта, якого ви залучите до співпраці.

  1. Вимоги щодо захисту прав споживачів

    І останнє, діяльність інтернет магазинів підпадає під регулювання законодавства про захист прав споживачів. Тому юридичний супровід інтернет магазину, має передбачати все, щоб ваш магазин в повній мірі відповідав вимоги законодавства.


Артур НОНКО, к.ю.н., керуючий партнер ЮФ “Центр правового консалтингу”


Юридичний консалтинг з питань супроводу інтернет-бізнесу



ООО "Центр правового консалтинга". ® ЦПК. 2005-2019. Все исключительные права на весь материал, размещенный на сайте, принадлежат ООО " Центр правового консалтинга ". Размещение материалов сайта на других площадках допускается исключительно при указании прямой видимой ссылки на первоисточник.

Pacta Sunt Servanda