Кратко, но справедливо ли?! Об институте сокращенного производства в административном процессе
“Судебный выпуск. Юридическая практика” №9 (53) от 30 сентября 2010 года
Текст комментария подается языком оригинала
Два тижні на адміністративну справу? Наскільки це реально? Питання часу, але законодавчі передумови для того, аби спори (принаймні частина) з суб’єктами владних повноважень не були тягарем для особи, створено. Зміна до Кодексу адміністративного судочинства (КАС) України, передбаченими Законом України «Про судоустрій і статус суддів», введено нову статтю 183, яка визначає процедуру розгляду справ.
Таким чином, у спрощеному режимі можна сподіватись на розгляд справ таких категорій:
- Про зобов’язання суб’єкта владних повноважень вчинити певні дії щодо розгляду звернення, у тому числі інформаційного запиту фізичної або юридичної особи;
- Оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльність суб’єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг;
- припинення за зверненням суб’єкта владних повноважень юридичних осіб чи фізичних осіб — підприємців у випадках, передбачених законом;
- стягнення грошових сум, які ґрунтуються на рішеннях суб’єкта владних повноважень, щодо яких завершився встановлений цим Кодексом строк оскарження.
Чому сподіватися — бо скорочене провадження можливе лише у разі, якщо вимоги не стосуються прав, свобод, інтересів та обов’язків третіх осіб.
Схематично процес провадження проходить так. Суддя, визначивши, що справа підлягає розгляду в скороченому провадженні, надає відповідачеві до 10 днів на подання відзиву Далі суддя без повідомлення сторін і проведення засідання розглядає справу: не пізніше наступного дня. якщо відповідач визнав позов: трьох днів — якщо відзив не надійшов, п’яти днів — якщо подано заперечення.
Суддя одразу має скласти рішення у повному обсязі і вже наступного дня надіслати сторонам. Оскаржити таке рішення можна протягом 10 днів з дня отримання копії постанови. Проте зауважимо, що апеляція розглядатиме справу в порядку письмового провадження, і її рішення вже буде остаточним.
На думку радника ЮК «Правничі технології» Олега Паракуди. законодавцем обрано категорії справ, застосування в яких процедури скороченого провадження, без сумніву, має призвести до розвантаження адміністративних судів > країни. Однак не треба забувати, що основним завданням адміністративного судочинства є саме захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин. Головне, щоб своєчасність розгляду не досягалася завдяки порушенням основних засад та принципів судочинства». — зазначає пан Паракуда.
Зокрема, він підкреслює, що це може мати негативні наслідки. Наприклад, під час розгляду справ щодо припинення юридичних чи фізичних осіб підприємців за зверненням суб’єкта владних повноважень, де скорочене провадження без можливості касаційного оскарження може призвести до значних негативних наслідків для суб’єктів господарювання, конфліктів з правоохоронними органами.
У цілому позитивно сприймає нововведення і юрист ЮФ «Центр правового консалтингу» Андрій Балицький, проте він відзначає і ряд недоліків.
Щодо позитивів, пан Балицький зауважив, що в умовах постійного збільшення кількості спорів громадян і юридичних осіб з державними органами та органами місцевого самоврядування, що виникають внаслідок порушення прав і свобод особи, питання застосування процесуальних новацій, метою яких є оптимізація системи адміністративного судочинства та. відповідно, оперативний і ефективний судовий захист порушених прав особи, вбачається актуальним: «Однією з таких новацій має стати інститут скороченого провадження, передбаченні приписами статті 185- КАС України, для застосування при розгляді певних категорій адміністративних справ у суді першої інстанцій».
Крім того, на відміну від письмового провадження (частина 4 статті 122 КАС України), де розгляд справи проводиться без участі сторін, але в загальному порядку, характерною рисою скороченого провадження є розгляд справи без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі в стислі строки, та негайне виконання постанови суду, прийнятої в порядку скороченого провадження.
Олег Паракуда. коментуючи нововведення, наголосив на тому, що положення частини 4 статті 183; КАС України частково не співпадають, зокрема, із загальновизнаним фундаментальним принципом судочинства «audiatur et altera pars» («треба вислухати й іншу сторону» — лат.), що може призвести до неповного з’ясування обставин справи і. як наслідок, прийняття неправомірних рішень, без будь-якого дослідження доказів та обставин справи, за відсутності інформації щодо позиції відповідача у справі одноосібно і невідкладно у максимально короткі строки вирішити справу по суті його самого лише на підставі адміністративного позову.
Тому, відзначив пан Паракуда. доцільно було б з метою недопущення порушення прав і законних інтересів осіб — сторін у справі чітко врегулювати процедуру повідомлення відповідача і про час і місце розгляду адміністративної справи), оскільки навіть при розгляді адміністративними судами справ у загальному порядку досить часто має місце неповідомлення відповідачів про розгляд справи за їхньою участю. При скороченні строків розгляду спору це питання стає особливо актуальним. Окрім того, надання відповідачем відзиву на позов при розгляді справи за спрощеною процедурою — це фактично єдина можливість викладення своєї правової позиції хія врахування її судом при прийнятті рішення. І дуже важливо, щоб відповідач мав достатньо часу для підготовки та надання заперечень на позов. оскільки у протилежному випадку адміністративний суд не матиме можливості повно та об’єктивно розглянути справу.
Андрій Балицький звертає увагу на те. що стаття !83: не передбачає надіслання навіть позивачеві ухвали про відкриття скороченого провадження та заперечень, поданих відповідачем. Таким чином, особа, яка звернулася до суду із позовом, позбавлена можливості скористатися передбаченими КАС України правами: на примирення сторін, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, зміну підстави або предмета адміністративного позову, що. у свою чергу, суперечить положенням статті 4ч КАС України щодо забезпечення рівності прав і обов’язків сторін, а також вказівкам статті “1 КАС України щодо обов’язку доказування учасниками процесу обставин, на яких ґрунтуються їхні вимоги та заперечення.
Скорочення кола процесуальних прав учасників процесу та. як наслідок. недотримання основних принципів адміністративного судочинства (змагальності, рівності сторін тощо) пан Балицький означив не інакше, як «підводним каменем» прискорення розгляду судових спорів.
До цього Олег Паракуда додав ще такі помічені недоліки, як відсутність переліку підстав для скасування постанови, прийнятої у скороченому провадженні, що може мати наслідком зловживання судами апеляційної інстанції піл час розгляду справ названої категорії, що з урахуванням норм про відсутність касаційного перегляду таких справ, потенційно матиме негативні наслідки.
У топ же час є і позитив, але він залежить віл волі суду — передбачення можливості здійснення провадження в загальному порядку, якщо за результатами розгляду поданого відповідачем заперечення адміністративний суд дійде висновку про неможливість ухвалення законного і обґрунтованого судового рішення беї проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Однак викликають здивування у фахівців мотиви законодавця, внаслідок яких він дійшов висновку про необхідність скасування касаційного оскарження постанови суду в справі, яка розглядатиметься у спрощеному провадженні, оскільки можливість касаційного оскарження жодним чином не впливає на швидкість розгляду справи та виконання рішення (основні причини нововведення інституту скороченого провадження), оскільки постанова апеляційної інстанції незалежно від касаційного оскарження набуває чинності з .моменту винесення.
Відсутність касаційного оскарження названої категорії справ, на думку пана Паракуди. негативно вплине, в тому числі, на процес узагальнення судової практики у категоріях справ, що розглядатимуться із застосуванням скороченого провадження, та надання методичної допомоги, роз’яснень і рекомендацій судам нижчих рівнів, що також може мати негативні системні наслідки.
На це також звертає увагу Андрій Балицький. зауважуючи, що відсутність можливості оскарження судових рішень даної категорії спорів у касаційному порядку не узгоджується з приписами статті 55 Конституції України щодо захисту судом прав і свобод людини та громадянина.
«Таким чином, загалом позитивно оцінюючи введення в адміністративний процес інституту скороченого провадження, необхідно відзначити, що в існуючому він ляді цей механізм вносить деякі суперечності у норми КАС України, а відтак, потребує вдосконалення стосовно повної відповідності вимогам, що висуваються цим же Кодексом до адміністративного судочинства». — підбиває підсумок пан Балицький.
Окремо Олег Паракуда звертає увагу на те, що відкритим залишається питання про забезпечення реалізації принципів гласності та відкритості судового розгляду справи, який у найширшому своєму розумінні реалізується шляхом розміщення оголошення про час. день та місце судового засідання, надання можливості сторонам процесу ознайомитися з матеріалами справи, були вислуханими у судовому засіданні, для третіх осіб — це право бути присутніми на відкритих судових засіданнях, у тому числі представників засобів масової інформації, поширювати та отримувати інформацію про діяльність суду. «Як убачається, внесені зміни дають змогу реалізовувати принцип гласності і відкритості в дуже обмеженому вигляді, лише шляхом подання у письмовому вигляді повної заяви, заперечень, апеляційної скарги та оприлюднення прийнятого рішення в Єдиному державному реєстрі судових рішень України». — наголошує радник ЮК «Правничі технологи».
Ірина Гончар. “Судовий випуск”