Відкриття салону краси з нуля і оформлення документації в Україні
Центр правового консалтингу
Open/Close Menu Юридическая фирма ЦПК Киев
салон краси ризики

Останнім часом індустрія краси перестала бути лише сферою жіночих інтересів і переросла в досить популярну бізнес-ідею для багатьох людей. Інтернет кишить привабливими пропозиціями різних підприємств, які пропонують розробити індивідуальний дизайн і бізнес-план салону краси, розрахувати всілякі витрати, зайнятися дозвільною документацією, підібрати потрібне обладнання і навіть надати необхідний мінімум клієнтів. Без сумнівів, послуги таких «асистентів» коштують дуже дорого, і для підприємця-початківця можуть стати не підйомною сумою на шляху до здійснення мрії відкрити перукарню або салон краси. Більш того, часто клієнт має власний погляд на концепцію свого закладу, який може йти в розріз з рекомендаціями досвідчених фахівців. Тому, майбутній власник салону краси найчастіше вибирає самостійний шлях.

На жаль, обивателю, який не знайомий з усіма аспектами створення та реєстрації юридичних осіб, і зокрема салонів краси, доводиться стикатися з різними проблемами і ризиками. Почнемо з того, що законодавчої бази, яка б регулювала цю індустрію, не існує. Законодавство не має ні визначення «салону краси», ні «перукарні», що вже говорити про поняття «спа-салону». Санітарні норми, вимоги до приміщень і безпеки досить застаріли, адже вони не враховують технічні характеристики нового обладнання, особливості сучасних приміщень і т.д. Крім того, не існує в нашому законодавстві і вимог до кваліфікації персоналу, а деякі спеціальності (наприклад, подолог, майстер по мікроблейдінгу, колорист) і зовсім відсутні в Класифікаторі і Довіднику професій.


Часто не тільки клієнти не бачать різниці між перукарнями, салонами краси і спа-центрами, а й самі підприємці. Розуміння відмінностей між цими закладами допоможе визначитися і з концепцією, і з метражем приміщення, і з кількістю персоналу. Перукарня це всі види послуг пов’язані з волоссям: стрижка, укладання, фарбування, створення зачісок. Не дивлячись на це можна часто побачити, що подібні установи мають манікюрний кабінет і надають косметологічні послуги, так би мовити, з претензією на салон краси, що зазвичай пропонує широкий спектр послуг, серед яких можна відзначити не тільки маніпуляції з волоссям, але і манікюр, педикюр, масаж, татуаж, пірсинг, візаж та інше. Спа-центри, крім іміджевих послуг, здійснюють різні релаксаційні процедури, пов’язані з мінімізацією стресових впливів на організм, пропонують комплексні послуги, часто вони оснащені лазнями, хамами, масажними кабінетами. Крім того, спа-салони говорять про себе, як про установи елітного сегмента, адже спектр послуг та їх вартість на порядок вище, в першу чергу, через їхню унікальність і кількість професійного спеціалізованого персоналу. Таким чином, з огляду на вищезгадані характеристики, можна точно визначитися з варіантом своєї бізнес-ідеї.


Після прийняття загальної концепції салону краси, потрібно зареєструвати підприємницьку діяльність. Якщо засновник планує надавати всі послуги самостійно або найняти невелику кількість майстрів (від кількості найманих працівників залежить форма оподаткування), то вистачить реєстрації фізичної особи-підприємця. Для цього необхідно подати державному реєстратору заяву встановленої форми та нотаріально завірену згода батьків – якщо особа не досягла 16 років, але бажає здійснювати підприємницьку діяльність. Для реєстрації юридичної особи також потрібна заява про реєстрацію, рішення (або його нотаріально завірену копію) засновників про створення юридичної особи і статут.


Одним з найбільш важливих аспектів є вибір приміщення, де буде розміщений салон краси або спа-центр. Приймаючи рішення на користь покупки або оренди, слід враховувати, що покупка приміщення, швидше за все, виявиться дуже дорогою і при цьому потребуватиме додаткових вкладень на ремонт, а в разі потреби, відчуження такої нерухомості займе чимало часу. Оренда дозволить не тільки отримати готове приміщення, але і вирішити всі спірні моменти з орендодавцем, а витрачені на ремонт кошти будуть або відшкодовані власником, або включені в орендну плату. Не варто забувати, що законодавством передбачені деякі правила, що стосуються розташування перукарень. Зокрема, салони краси можна розміщувати як в окремих будинках, так і в приміщеннях торгових центрів, на перших і цокольних поверхах житлових будинків, за умови організації окремого входу і вентиляційної системи. Але якщо перукарня розміщується в квартирі, то необхідним буде переведення приміщення в нежитловий фонд. Обов’язковими умовами для відкриття салону краси є наявність водопроводу, каналізації, опалення та електропостачання. Не варто забувати і про те, що меблі і всі матеріали, які «оформлюють» приміщення, повинні бути вологостійкими – тобто здатними «пережити» вологе прибирання і дезінфекцію. Також, при плануванні дизайнерської концепції салону краси, варто врахувати вимоги до відстані між кріслами, яке при їх розміщенні паралельними рядами не може бути менше трьох метрів.


Перш ніж відкрити салон краси для відвідувачів, необхідно впевнитися в дотриманні всіх вимог згаданих законодавством. Раніше підприємець стикався з низкою проблем, адже він мав пройти нелегку процедуру отримання дозволів від органів пожежної безпеки та санітарно-епідеміологічної служби. На даний момент процедура спростилася. По-перше, як і раніше, приміщення неодмінно має відповідати всім нормам пожежної безпеки, про що необхідно повідомити контролюючому органу шляхом заповнення спеціальної декларації відповідності вимогам законодавства з питань пожежної безпеки. Її шаблон можна знайти в Інтернеті і направити контролюючому органу найбільш зручним способом – відправити поштою рекомендованим листом безпосередньо до територіального органу ГСЧС або в центр надання адміністративних послуг за місцем розташування приміщення, а також подати декларацію особисто в центр адмін послуг, або зробити це через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Контроль над дотриманням санітарних правил, згаданих вище, здійснює Держслужба з питань безпеки харчових продуктів і захисту споживачів, тому невиконання санітарних правил неминуче призведе до застосування відповідних санкцій.


Особливу увагу варто звернути також на спектр послуг, який планує надавати салон краси або спа-центр. Останнім часом популярними стали такі процедури, як мезотерапія, ін’єкції ботокса і силікону, лазерна епіляція, і дуже багато підприємців наймають відповідних фахівців для залучення клієнтів зацікавлених в подібних послугах. Однак, згідно із законодавством, всі інвазивні процедури (процедури, пов’язані з порушенням цілісності шкірного покриву і слизової оболонки), вважаються медичною практикою і вимагають отримання ліцензії. Для точного підтвердження варто звернутися до відділу ліцензування, сертифікації та акредитації Міністерства охорони здоров’я. Якщо проведення процедури все ж вимагає отримання ліцензії, то в цей же відділ потрібно буде подати заяву та пакет необхідних документів. Також варто не забувати про те, що майстер, який надає косметологічну медичну послугу повинен мати відповідну профільну освіту.


Якщо момент з підтвердженням кваліфікації фахівця, який надає косметологічні послуги пов’язані з медичною практикою, не викликає труднощів, то професійними якостями майстрів манікюру, бровістів, візажистів, навіть при наявності десятків дипломів про закінчення профільних курсів, на слово не повіриш. Вся справа у відсутності законодавчої бази, яка б регулювала навчання кадрів для б’юті-індустрії. Безліч приватних салонів і навіть «надомних» майстрів видають подібні сертифікати від свого імені. Але очевидно, що, в першу чергу, вони мають на меті отримання прибутку від продажу навчальних курсів. Саме тому не варто довіряти виключно «паперовому» підтвердженню навичок майстра, а перевірити його на практиці.


Одним з ключових чинників функціонування салону краси є його орієнтованість на клієнта, тому варто звернути увагу на вимоги закону щодо захисту прав споживачів, з якими можна ознайомитися в нашій статті тут на сайті. Обов’язково необхідно помістити Куточок споживача, в якому повинна знаходитися інформація про підприємця (реєстраційні документи), книга скарг і пропозицій, ліцензії.

Після отримання всіх дозвільних документів та пошуку персоналу необхідно укласти трудові договори з працівниками. Частина підприємців скаржиться на бажання майстрів працювати виключно як фізична особа-підприємець, в той же час як інші, навпаки, хочуть наймати виключно ФОП, таким чином, оптимізуючи оподаткування. У першому випадку, проблема полягає в тому, що майстер-ФОП не “тримається за місце”, може не виконувати правила внутрішнього розпорядку. Деякі власники салонів краси приймають рішення здавати в оренду місця або кабінети. Безумовно, рішення кожен приймає самостійно, в разі вибору офіційного оформлення співробітників “у штат” варто не забути про повідомлення Пенсійного фонду та податкової.


Для будь-якого клієнта одним з найважливіших є питання гігієни та безпечного отримання послуг. Саме тому варто подбати про те, щоб персонал проходив медичні огляди. Законодавством передбачено ряд професій, для яких проходження медичних оглядів є обов’язковим. Зокрема, до них відносяться перукарі, майстри манікюру і педикюру, косметологи і навіть працівники адміністрації, які безпосередньо займаються обслуговуванням клієнтів.

Засновники бізнесу дуже рідко об’єднують зусилля, оскільки вважаються конкурентами, тим не менш, громадські організації допомагають у захисті та просуванні соціальних, економічних та інших спільних інтересів. Однією з таких «корисних» для власника салону краси або спа-центру організацій є Асоціація салонного бізнесу України, створена в 2016 році. Вона тільки почала свою діяльність, але може бути цікава багатьом, адже основною її метою є об’єднання підприємців, які працюють в індустрії краси, для розвитку цієї сфери, захисту спільних інтересів і підвищення репутації.


На перший погляд процедура відкриття перукарні, салону краси або спа-центру, може здатися простою, такою, що не потребує великих зусиль і спеціальних знань, проте процес реєстрації, отримання дозволів та ліцензій дуже часто стає основним бар’єром на шляху до реалізації бізнес-ідеї, тому майбутньому підприємцю краще звернутися за консультацією до юриста, щоб уникнути проблем і перешкод.


Анна Клименко,

Молодший юрист ЮФ “Центр правового консалтингу”

ООО "Центр правового консалтинга". ® ЦПК. 2005-2019. Все исключительные права на весь материал, размещенный на сайте, принадлежат ООО " Центр правового консалтинга ". Размещение материалов сайта на других площадках допускается исключительно при указании прямой видимой ссылки на первоисточник.

Pacta Sunt Servanda