Плюси та мінуси об'єднання громад для інвестицій в с/г землю
Центр правового консалтингу
Open/Close Menu Юридическая фирма ЦПК Киев
Плюси та мінуси об'єднання громад для інвестицій в с/г землю

З 2015 року в Україні триває процес добровільного об’єднання територіальних громад в рамках реформи децентралізації. Суть цього процесу в наступному: населені пункти (міста, села, селища) об’єднуються і шляхом акумуляції ресурсів утворюють спроможнішу адміністративно-територіальну одиницю з єдиним органом управління в адміністративному центрі – об’єднану територіальну громаду (ОТГ). Шлях укрупнення адміністративно-територіальних одиниць пройшли багато європейських країн (Франція, Швеція, Фінляндія, Італія, Латвія, Польща і т д.). Саме досвід Польщі Україна взяла за основу як приклад.

Метою реформи є покращення якості життя шляхом створення СПРОМОЖНИХ громад за рахунок акумулювання спільних ресурсів та передачі на місця повноважень. Не будемо аналізувати переваги зміни статусу адміністративно-територіальної одиниці для мешканців міст, сіл та селищ. Нас хвилює інше питання: чим вигідне таке об’єднання інвестору?

Земля є одним з найважливіших об’єктів економічних відносин, оскільки з точки зору економічної теорії земля – це одночасно і предмет, і знаряддя і засіб праці! Земля – є цінним природним ресурсом та основою сільського господарства.

Україна володіє значною кількістю цього ресурсу: 19 % європейських сільськогосподарських угідь знаходяться в Україні. На даний час земля, в тому числі сільськогосподарська, може перебувати у державній, комунальній та приватній власності. За комунальні землі с/г призначення, що знаходяться в межах населених пунктів, відповідають місцеві ради. Сільськогосподарськими землями державної власності, що знаходяться поза межами населених пунктів, розпоряджаються органи Держгеокадастру. Тобто, по факту, земля прилягає до населеного пункту, а рішення щодо управління нею приймаються за сотні кілометрів одноособовим рішенням посадовця. Нерідко ми маємо наступне: земельні ресурси знаходяться в одному регіоні (і нерідко це один масив), але вони мають два органи управління. Тобто інвестору потрібно вирішувати питання щодо можливості передачі в оренду як з органом місцевої влади, так і з Держгеокадастром. Нерідко їх бачення різняться, інтереси один одного не враховуються. Інвестор втрачає час, і, відповідно, ресурси. На мою думку, такий розподіл повноважень гальмує прихід інвестора на певну територію.

З метою стимулювання сільських рад до об’єднання Урядом прийнято розпорядження, відповідно до якого Держгеокадастру з 1 лютого 2018 року доручено провести інвентаризацію та подальшу передачу усіх земель сільськогосподарського призначення державної власності, які знаходяться в межах ОТГ, в комунальну власність відповідної громади.

Звичайно, ситуацію, на скільки збільшиться земельний банк у кожній ОТГ, потрібно вивчати індивідуально. Вже зараз можна говорити, що відповідно до Плану формування спроможних територіальних громад України під передачу підпадають близько 7,2 млн. га сільськогосподарських угідь, з них – 2,5 млн. га ще не розподілені. На даний час близько 387 тис. га сільськогосподарських угідь вже передані у комунальну власність 251 громаді. Лідерами є ОТГ наступних областей: Дніпропетровська – 70 тис. га, Полтавська – 34 тис. га, Одеська – 32 тис. га, Хмельницька – 22 тис. га. Україна вже зробила вибір, тому передача земель буде тривати і далі до моменту створення останньої ОТГ.

Підсумовуючи, можемо зробити висновок, що потенційний інвестор сільськогосподарської галузі отримує наступні вигоди від об’єднання територіальних громад:

– можливість збільшення земельного банку за рахунок передачі державних сільськогосподарських земель у власність громадам;

– ефективнішу співпрацю з місцевою владою (відведення землі, термін, ставка орендної плати), оскільки ради на місцях напряму зацікавлені у довгостроковій співпраці, адже успішно працююче підприємство – запорука розвитку території.

До мінусів від об’єднання громад можна віднести, те що комунікувати інвестору потрібно буде із недосвідченим органом влади в напрямку управління цими ресурсами (а це і планування території, і містобудівне законодавство). Адже, як правило, в сільських радах є бачення процесу створення ОТГ, однак повноваження, які їм передали, є новими для них. Тому, можливо, деякі процеси спочатку займатимуть більше часу, чи то інвестору необхідно буде їм допомагати (розробка детальних планів, підтримка процесу і т.д). Для цього йому достатньо заручитися підтримкою досвідчених юристів, адже вигоди від створення ОТГ очевидні!

Юрист ЮФ «Центр правового консалтингу»

Дмитро Варік

ООО "Центр правового консалтинга". ® ЦПК. 2005-2019. Все исключительные права на весь материал, размещенный на сайте, принадлежат ООО " Центр правового консалтинга ". Размещение материалов сайта на других площадках допускается исключительно при указании прямой видимой ссылки на первоисточник.

Pacta Sunt Servanda