Демпінг чи “допінг”? Ціноутворення та конкуренція на ринку юридичних послуг
Керуючий партнер ЮФ «Центр правового консалтингу», к.ю.н. Артур НОНКО:
– На мій погляд, ціна послуг – лише один із критеріїв, які впливають на рішення клієнта, що обирає юридичного консультанта. І цей критерій не завжди є вирішальним. Найголовніше – репутація юридичної фірми та її співробітників, а також реальна можливість юридичної фірми виконати завдання клієнта належним чином.
Можна, звичайно, припустити, що юридична фірма з репутацією і досвідом, щоб отримати певну роботу, знизить ціну, але навряд чи це буде системною політикою компанії і демпінгом у чистому вигляді. У будь-якому разі юридична фірма потребує продуманої цінової стратегії, а вартість її послуг має формуватися з урахуванням тенденцій ринку та покладатися на розумне співвідношення між складністю послуг, витратами на їх надання та відсотком доходності компанії.
Отже, питання демпінгу слід вирішувати не шляхом нормативного чи іншого регулювання. Вільний ринок послуг – найкращий регулятор. Якщо ж юридична фірма не може конкурувати з іншими за ціною і вважає, що всі навкруги демпінгують, то рішення проблеми слід шукати, по-перше, у власних витратах такої компанії, а по-друге, у зміні цінової політики.
Газета “Правовий тиждень” №14 від 06 квітня 2010.