Як зареєструвати торгову марку або бренд самостійно
Центр правового консалтингу
Open/Close Menu Юридическая фирма ЦПК Киев

Як зареєструвати торгові марки або бренд?

Це завдання виникає у підприємців на різних «життєвих» циклах їх бізнеса.

Якщо керуватися системним підходом і все робити правильно і своєчасно, то необхідність в реєстрації бренду повинна виникнути після того, як пройдена первинна стадія організації бізнесу, на якій, як правило, вже визначено загальну бізнес модель, в тому числі організаційно-правову форму юридичної особи та її найменування, склад учасників (партнерів, власників), основні напрямки діяльності, джерела фінансування та інші необхідні організаційні складові бізнес-процессу.

Чому питання про те, як зареєструвати торгову марку важливо ставити вже на початковому етапі створення бізнесу?

По-перше, бажано ідентифікувати, виділити свою компанію або продукти/послуги, які планується виробляти/надавати, на ринку серед багатьох подібних.

По-друге, важливі юридичні аспекти, зокрема, необхідно попередити можливості незаконного використання вашої торгової марки (в Україні торгову марку також часто називають «знаком для товарів і послуг», а в РФ – «товарним знаком», тобто, торгова марка, товарний знак, знак для товарів і послуг є синонімами) третіми особами, щоб мати можливість на законних підставах отримати правовий захист бренду.

Більш того, необхідно попередити саму можливість реєстрації Вашого бренду як торгової марки недобросовісними третіми особами, що також може негативно позначитися на Вашому бізнесі. Вірний крок в цьому випадку, звичайно ж,  – залучити профільного зовнішнього консультанта/фахівця для супроводження процедури реєстрації торгової марки в Україні. Разом з тим, якщо ви з якихось причин все ж вирішили замислитися над питанням, як зареєструвати торгову марку самостійно, то в загальних рисах такий процес «узаконення» прав на торговельну марку або бренд буде виглядати наступним чином.

Як зареєструвати торгову марку самостійно?

  1. Перше, що необхідний про зробити, приступаючи до питання як зареєструвати торгову торгову марку в Україні самостійно – це визначити зовнішній вигляд вашої торгової марки (бренду) в словесній або образотворчої формі, об’ємно або комбіновано, в будь-якому кольорі або кольорах, а також створити макет майбутнього торгового знака та його змістовний опис. При цьому особливу увагу необхідно звертати на транслітерацію словесної торгової марки.
  2. Якщо ця частина виконана, то необхідно визначитися, в якій сфері підприємницької діяльності буде використовуватися бренд і відповідно до яких класів товарів і/або послуг ця сфера діяльності відноситься. Вирішити цю задачу самостійно можна ознайомившись з Міжнародним класифікатором товарів і послуг. Важливо коректно визначити відповідні класи, оскільки саме в їх межах торгова марка матиме правовий захист в майбутньому.
  3. Далі необхідно перевірити, чи немає вже зареєстрованих схожих (подібних) торгових марок або поданих заяв на реєстрацію таких торгових знаків в тих класах товарів і/або послуг, які ви визначили, як пріорітетні. За загальним правилом, вам буде відмовлено в реєстрації торгової марки, якщо вже є зареєстрована торгових марка або подана заявка на реєстрацію торгової марки в тих класах товарів і/або послуг, в яких і ви хочете отримати правовий захист, і між такою торговою маркою і Вашим брендом існує схожість, яка викликає змішання при їх сприйнятті і не дозволяє споживачеві їх відрізняти один від одного, з урахуванням їх подібності та використання в аналогічних сферах діяльності (наприклад, ДОБРОБУТ і ДОБРО-БУТ). З цією метою, як правило, проводиться попередній пошук на наявність схожих вже зареєстрованих торгових марок або поданих заявок на реєстрацію подібних торгових марок по базах даних. Наприклад, перевірити чи зареєстрована торгова марка, можна використовувати базу даних на сайті Укрпатенту. Як і в попередньому випадку, важливо коректно провести такий пошук, тобто перевірити чи зареєстрована торгова марка, інакше існує ризик отримання відмови у реєстрації торгової марки, що призведе до втрати часу і неможливості отримання належного правового захисту в період після подання відповідної заявки. Більш того, якщо ваша компанія буде використовувати таку торговельну марку в своїй діяльності і про це дізнається правовласник схожої, але належним чином вже зареєстрованої торгової марки, не виключено, що він звернеться до вас з вимогою не порушувати його права, в тому числі і в судовому порядку, що може, в кінцевому рахунку, привести вашу компанію до фінансових втрат (необхідності сплати штрафів, відшкодування збитків, тощо).
  4. Якщо ви переконалися, що схожі торгові марки не реєструвалися і заявки на такі торгові марки на реєстрацію ще не подавались, то можна оплачувати збір за подачу заявки (його сума залежить від кількості обраних вами класів товарів і/або послуг, і того, чи буде здійснюватися правовий захист тільки в Україні, або і за кордоном), заповнювати за встановленою формою заявку на реєстрацію торгової марки і подавати її на реєстрацію в Укрпатент.
  5. Далі необхідно набратися терпіння, так як це процес не швидкий. Безпосередньо процедура реєстрації торгової марки в Україні потребує проведення експертизи заявки (формальної і кваліфікаційної). В процесі проведення таких експертиз на адресу (для листування з заявником), зазначений ним у заявці будуть приходити листи, відправлені виконавцем експертиз, на які заявнику необхідно відповідати у встановлені терміни (такі терміни зазвичай вказуються по тексту листів).
  6. Якщо в ході експертиз не виявлено невідповідності ваших торгових марок законодавству України, та їх реєстрація не порушує права інших правовласників, то, в кінцевому рахунку, буде прийнято позитивне рішення про реєстрацію вашої торгової марки, про що вас повідомлять відповідним листом.
  7. Далі вам необхідно сплатити державне мито за видачу свідоцтва на торгову марку і збір за публікацію про видачу свідоцтва на торгову марку і надати підтвердження здійснення такої оплати (банківські квитанції) в Укрпатент.
  8. Завершується процедура реєстрації торгової марки оформленням відповідного свідоцтва на товарний знак, яке, як правило, відправляється заявнику поштою на адресу, вказану у заявці, як адреса для листування.

Владислав ЗОЛКІН, ЮФ “Центр правового консалтингу”


Юридичний консалтинг з питань інтелектуальної власності



ООО "Центр правового консалтинга". ® ЦПК. 2005-2019. Все исключительные права на весь материал, размещенный на сайте, принадлежат ООО " Центр правового консалтинга ". Размещение материалов сайта на других площадках допускается исключительно при указании прямой видимой ссылки на первоисточник.

Pacta Sunt Servanda