
Клієнти, які будують свій бізнес в мережі Інтернет, часто задають питання, що означає договір публічної оферти або договір оферти?
У цьому питанні вже закладена системна методологічна помилка.
«Оферта»/«публічна оферта» (або їх синоніми «пропозиція»/«публічна пропозиція») і «договір»/«публічний договір» – різні юридичні категорії. Їх слід розрізняти і не можна змішувати в одне поняття.
Тому застосування в назві документів, зокрема, тих, що викладаються на веб-сайтах, таких словосполучень, як «договір публічної оферти» або «договір оферти», лише свідчить про юридичну неграмотність осіб, які готували такі документи.
Ці категорії пов’язані між собою, як причина і наслідок.
«Оферта» (пропозиція укласти договір)/«публічна оферта» (пропозиція укласти публічний договір) – це початкова стадія процедури укладення договору/публічного договору. Вона характеризується дією пов’язаною із волевиявленням однієї особи, що відповідає за своїм змістом вимогам, встановленим законом, укласти договір з іншою особою.
У свою чергу, «договір»/«публічний договір» – це результат завершення процедури укладення договору. Іншими словами, це угода, укладена в результаті прийняття належним способом «оферти»/«публічної оферти» тією особою, якій вона адресована.
Тобто, оферта – це пропозиція, яка дається особою, яка має намір укласти угоду, і вона може бути або прийнята, або відхилена. Якщо пропозиція прийнята, то результатом прийняття оферти є угода – укладений договір.
Що значить публічна оферта?
Якщо міркувати про відмінності між офертою і публічною офертою, то такі відмінності полягають, перш за все, в адресаті, тобто особі, якій адресовано пропозицію.
За загальним правилом оферта направляється конкретній особі.
Разом з тим, законодавством передбачені випадки, коли пропозиція може бути направлена невизначеному колу осіб. Так, наприклад, із законодавства прямо випливає, що дії продавця в місцях продажу товару, а саме: демонстрація і показ його зразків, слід розцінювати, як публічну пропозицію укласти договір.
Публічна оферта, що це таке простими словами?
Взагалі прикладів публічної оферти в повсякденному житті достатньо.
Класичними прикладами публічних пропозицій укласти договори на суворо встановлених умовах, адресованих необмеженому колу осіб, слід вважати пропозиції послуг монополістами, зокрема, із перевезення в метро або залізничним транспортом. Продаж товарів у магазинах (в місцях, призначених для торгівлі із необмеженим колом осіб), або надання послуг масового характеру, наприклад, послуг зв’язку, поштових послуг та іншої подібної діяльності, коли товар або послуга призначається будь-якій особі, яку вони можуть зацікавити, на однакових умовах, також ґрунтуються на юридичній конструкції публічної пропозиції.
Найчастіше також ознаками публічної пропозиції укласти договір відповідають документи, що викладаються на веб-сайтах, особами, які здійснюють свою діяльність в мережі Інтернет. Особливо поширене застосування публічних оферт у СтартАП-проектах, більшість з яких функціонує віддалено від кінцевих споживачів і вимагає правового врегулювання взаємовідносин, пов’язаних із передачею майнових прав на програмні продукти, що розробляються СтартАПами.
Артур Нонко, к.ю.н., керуючий партнер ЮФ «Центр правового консалтингу»
Юридический консалтинг по вопросам договорных отношений
- Реформування патентного законодавства України
- Участь адвоката в процедурі припинення порушень авторського права і суміжних прав в мережі Інтернет
- Табу на паралельний імпорт, або Легалізація монополізму в Україні
- Концесія в Україні
- «Ллються пісні, ллються вина! ..»: Відкриття в Україні офіційного представництва грузинської виноробної компанії