Юридичний та бухгалтерський аутсорсинг: плюси та мінуси
Центр правового консалтингу
Open/Close Menu Юридическая фирма ЦПК Киев
фото аутсорсинг для бізнесу

Абонентське юридичне та бухгалтерське обслуговування (аутсорсинг) – це послуга, яка користується попитом в Україні, перш за все, серед підприємств, що відносяться до мікро, малого та середнього бізнесу.

Потреба такого бізнесу в абонентському обслуговуванні в бухгалтерській, податковій та юридичній сферах цілком зрозуміла, і як з точки зору розумності розміру витрат на такі послуги, так і – якості самих послуг.

Завдання, які ставляться перед зовнішніми консультантами під час юридичного супроводу або бухгалтерської підтримки, і їх обсяг залежать, як правило, від специфіки діяльності клієнта і наявності у замовника найманого персоналу, який відповідає за вирішення юридичних, бухгалтерських або податкових питань, всередині самого підприємства.

Давайте спробуємо порівняти плюси і мінуси аутсорсингу і працевлаштування співробітників в зазначених сферах на прикладі малого підприємства – платника ПДВ з обсягом річної виручки 15-25 млн. гривень на рік і персоналом в кількості до 20 осіб, за такими критеріями, як витрати, якість послуг і перспективність (доцільність) вкладень.

  1. Витрати на фонд заробітної плати співробітників або оплату послуг по аутсорсингу

    • Витрати на організацію бухгалтерського обслуговування

      Для організації бухгалтерського супроводу такого підприємства точно знадобиться кваліфікований бухгалтер з досвідом роботи і хоча б одна штатна одиниця в помічники бухгалтеру. Якщо оцінювати сьогоднішній ринок праці на прикладі м.Києва, то заробітна плата головного бухгалтера необхідної кваліфікації обійдеться підприємству не менше, ніж в 15-20 тис. гривень на місяць, а зарплата помічниці – в 8-12 тис. гривень відповідно. Тобто загальні витрати підприємства на організацію бухгалтерського обліку складуть приблизно 23-32 тис. гривень в місяць.

      Так, звичайно, можна почати економити або на кількості такого персоналу, або на розмірі заробітної плати. Але існує висока ймовірність, що це відіб’ється на якості результатів роботи бухгалтерії, наявності помилок і, швидше за все, призведе до проблем у взаєминах з органами державної фіскальної служби, можливе донарахування податкових зобов’язань, штрафів і пені та, в кінцевому рахунку, – на фінансові результати діяльності підприємства в цілому.

      Якщо ж залучати зовнішнього консультанта для забезпечення ведення повноцінного бухгалтерського обліку у такого платника податків, то середня ринкова вартість таких послуг буде приблизно дорівнювати 15 тис. гривень на місяць, тобто цілком на рівні зарплати головного бухгалтера.

    • Витрати на організацію юридичного супроводу

      Якщо говорити про юридичний супровід з таким самим об’ємом роботи, то підприємству необхідно буде найняти в штат хоча б одного юриста хорошої кваліфікації, заробітна плата якого складе 15-25 тис. гривень. Більш того можна припустити, що у такого підприємства можуть бути суперечки з контрагентами, фіскальними органами та інше. А з 2019 роки для представництва в судах незалежно від інстанції (перша, апеляційна, касаційна) від юристів потрібна наявність адвокатського посвідчення. Очевидно, що вирішити цю проблему підприємству, відправивши свого юриста за терміновим отриманням адвокатського статусу, не вийде. Найняти ж в штат адвоката – це вже збільшення розміру заробітної плати приблизно до рівня 20-30 тис. гривень на місяць. Так, і якщо раптом внутрішньому юристу або адвокату знадобиться помічник, то витрати необхідно збільшити на 8-12 тис. гривень на місяць. Таким чином, щоб підприємству створити хорошу внутрішню юридичну службу, йому слід планувати щомісячні витрати на персонал мінімум в 20 тис. гривень, а реалістичнішою виглядає цифра 25-35 тис. гривень на місяць. Інакше, економія підприємства на юристах може в майбутньому мати сумні наслідки для фінансових результатів господарської діяльності. І це не залякування, це реалії ведення сучасного бізнесу – без кваліфікованої юридичної підтримки бізнесу складно бути конкурентоспроможним на ринку.

      Якщо ж ми говоримо про зовнішнього юридичного консультанта, то в середньому організація повноцінного юридичного супроводу господарської діяльності такого підприємства обійдеться приблизно в 15 тис. гривень на місяць. У тому випадку якщо додатково знадобляться послуги в частині судового супроводу, то, можливо, розмір щомісячної винагороди дещо зросте в залежності від середньомісячної кількості судових спорів до 20-25 тис. гривень.

      Знов-таки, як і у випадку з бухгалтерським обслуговуванням, вартість юридичного обслуговування цілком на рівні витрат підприємства по організації внутрішньої юридичної служби, яка буде складатися з одного юриста з правом на заняття адвокатською діяльністю, а в деяких випадках може бути і меньшою (якщо не знадобиться послуга судового представництва).

Резюмуючи все вищесказане, з фінансової точки зору організація внутрішньої бухгалтерської та юридичної служби із залученням дійсно кваліфікованого персоналу обійдеться дорожче, ніж залучення зовнішніх консультантів, які фізично забезпечать виконання того ж обсягу роботи, що і внутрішній персонал.

Більше того, з найманими працівниками складно дискутувати про зниження розміру заробітної плати, оскільки є ринок праці і попит, а ймовірність, що хороший фахівець погодиться на заробітну плату, наприклад, на 3-5 тис. гривень нижче за ринкову, сумнівна. Так, і ще ж треба враховувати податкове навантаження на фонд заробітної плати, що збільшує питому вагу витрат на зарплату внутрішнього персоналу. А ось якщо говорити про зовнішнього консультанта, то це вже бізнес, і торг завжди доречний, і, як правило, компроміс за вартістю послуг між сторонами досягається.

Разом з тим, якщо консультант надає комплексну щомісячну послугу клієнту, забезпечуючи йому весь блок бухгалтерської підтримки, податкового і юридичного супроводу, то можлива загальна знижка. Таким чином, комплексна послуга зовнішнього консультанта в зазначених сферах підприємству обійдеться навіть при скромних підрахунках дешевше мінімум відсотків на 20%, ніж прийом на роботу кваліфікованого персоналу в мінімальній кількості.

  1. Кваліфікація штатних співробітників і наявність у зовнішнього консультанта співробітників з різною спеціалізацією

    В порівнянні з першим критерієм, який ми розглядали вище, де формування витрат, можливо, на перший погляд, і не настільки очевидно, як ми стверджуємо, з другим критерієм все інакше. Наявність великої кількості кваліфікованого персоналу різної спеціалізації безперечна перевага зовнішнього консультанта в порівнянні з мінімальною кількістю співробітників підприємства у внутрішніх службах.

    • Кваліфікація бухгалтерського персонала

      Обираючи між наймом в штат одного бухгалтера, хоч і кваліфікованого, і залученням зовнішнього консультанта, клієнту слід враховувати наступне.

      Укладаючи договір на абонентське бухгалтерське обслуговування, клієнт отримує повноцінну послугу від консультанта, який може для належного обслуговування бухгалтерії замовника використовувати будь-які зі своїх внутрішніх трудових ресурсів. На практиці, це означає, що за клієнтом закріплюється один бухгалтер або аудитор високої кваліфікації, який, використовуючи внутрішні ресурси обслуговуючої компанії, вже розподіляє між бухгалтерами або аудиторами консультанта весь обсяг роботи таким чином, щоб клієнту була надана повноцінна послуга. Причому за кожним з бухгалтерів закріплюється та частина функціональних завдань, на якій він здебільшого спеціалізується. Це, по-перше, забезпечує високу якість послуги і, по-друге, розумні терміни її надання.

    • Кваліфікація юридичної персонала

      Якщо говорити про юридичну частину послуг, то все сказане щодо бухгалтерського обслуговування також актуально і для неї, а може і більше. Оскільки в юриспруденції спеціалізація юристів виглядає більш очевидно і менш спірно, ніж в сфері бухгалтерського обслуговування. Тому використання зовнішнім консультантом досвіду і знань юристів, які спеціалізуються на окремих практиках або специфічних юридичних питаннях для надання послуг клієнту при його абонентському юридичному обслуговуванні є безумовним плюсом в порівнянні з роботою одного внутрішнього юриста. До таких практик можуть належати: договірне право і зовнішньоекономічна діяльність, корпоративна практика, придбання бізнес активів або їх захист від недружнього поглинання, обіг цінних паперів, валютне законодавство, право інтелектуальної власності, податкова практика, судові суперечки тощо.

      І наостанок слід згадати, що, найчастіше, бухгалтерам потрібна допомога професійних консультантів в питаннях оподаткування. Очевидно, що внутрішні юристи, за рідкісним винятком, не зможуть грамотно проконсультувати бухгалтера з потрібних йому питань.

      Більш того, якщо у клієнта, який співпрацює з зовнішнім консультантом, в ході його господарської діяльності виникнуть які-небудь проблеми або нестандартні завдання, то вирішуватися вони будуть з урахуванням досвіду і знань всього персоналу такого консультанта, наприклад, методом «мозкового штурму». Особливо це може бути ефективно, якщо консультант комплексно спеціалізується на наданні послуг в сфері бухгалтерської підтримки, податкового аудиту та юридичного супроводу бізнесу. І це безперечний величезний плюс такого консультанта в порівнянні з внутрішнім персоналом в обмеженій кількості.

  1. Перспективність (доцільність) вложеній

    Цей критерій оціночний і остаточні висновки залежать значною мірою від суб’єктивних переваг власників підприємства або його управлінського персоналу, який приймає рішення.

    Так, до переваг залучення співробітників в штат начебто можна віднести доводи про те, що необхідно «вирощувати» свій власний кваліфікований персонал і неправильно витрачати кошти на залучених зовнішніх консультантів. На перший погляд, виглядає цілком логічно. Адже внутрішній співробітник працює на роботодавця, вчиться, розвивається і цим самим у майбутньому скористається сам роботодавець, адже він виховав добре навченого співробітника. Частково все так і є. Так, ось це спрацює тільки в тому випадку, якщо роботодавець зможе при зростанні досвіду і кваліфікації співробітника забезпечити йому відповідне подальше зростання всередині підприємства, як кар’єрне, так і фінансове. Разом з тим, доволі часто, результат виходить протилежний. «Зміцнілий» професійно співробітник просить збільшення заробітної плати, чого роботодавець не може або не хоче забезпечувати, адже домовлялися про інше, і зовсім же недавно – всього-то рік з «хвостиком» пройшов. І, як правило, такий працівник йде на більш вигідні умови до іншого роботодавця. Що ж, весь цикл починається спочатку, пошук нового співробітника, помилки, навчання і так далі, а в результаті – чи виграє від цього підприємство? Питання більше риторичне.

    З зовнішнім консультантом справи йдуть інакше. Як правило, партнер або молодший партнер відповідають за клієнта і знають всі його проблеми і завдання, забезпечуючи їх рішення своїм внутрішнім персоналом. Але ж звільнення співробітника теж можливе і в обслуговуючій компанії? Так, можливе. Але разом з тим для клієнта втрата такого співробітника не буде настільки болючою, як звільнення власного кваліфікованого штатного працівника, оскільки в цьому випадку консультант моментально замінить звільненого на рівноцінного спеціаліста.

    Є і ще одна прихована на перший погляд вигода від підходу «не роздувати» власний штат. Вона особливо відчувається, коли необхідно звільнити «недбайливого» співробітника, а наше зовсім «некапіталістичне» трудове законодавство не підтримує баланс прав роботодавця і найманого персоналу. Очевидно, що в трудовому кодексі є відчутний перекіс на користь трудящих, і, відповідно, будь-яка процедура звільнення перетворюється на маленьке «пекло» для работодавця.

Всі наведені вище аргументи підтверджують причини того, що аутсорсинг в Україні цілком затребуваний бізнесом і конкурує з класичним наймом персоналу за всіма критеріями практично на рівних, якщо не сказати більше.


Артур НОНКО, к.ю.н., керуючий партнер ЮФ “Центр правового консалтингу”


Юридичний консалтинг з питань комплексного супроводу бізнесу



ООО "Центр правового консалтинга". ® ЦПК. 2005-2019. Все исключительные права на весь материал, размещенный на сайте, принадлежат ООО " Центр правового консалтинга ". Размещение материалов сайта на других площадках допускается исключительно при указании прямой видимой ссылки на первоисточник.

Pacta Sunt Servanda