Як не допустити інспектора Держпраці до перевірки?
Центр правового консалтингу
Open/Close Menu Юридическая фирма ЦПК Киев
как не пустить инспектора Гоструда

Після скасування мораторію на проведення перевірок і встановлення істотних фінансових санкцій, – зокрема, за недопуск інспекторів на об’єкти інспектування – Держпраці серйозно взявся за поголовну перевірку суб’єктів господарювання.

Слід з’ясувати, які ж є у підприємців/роботодавців законні підстави для недопуску “небажаних візитерів”, щоб не накликати на свій бізнес серйозні штрафні санкції Держпраці.

Принцип “хто попереджений, той озброєний” в даному випадку більше не працює, оскільки Держпраці тепер має право не повідомляти суб’єктів господарювання про інспекційні перевірки щодо дотримання законодавства про працю. Пам’ятайте, що від інспекційних перевірок ніхто не застрахований.

На противагу праву інспектора Держпраці не повідомляти про свій майбутній візит, суб’єкти господарювання мають право не допустити перевіряючого інспектора, якщо він сам порушує або не дотримується вимог законодавства – звичайно ж, при наявності вагомих, законодавчо підкріплених підстав. Такий недопуск може стати як порятунком, так і накликати на підприємство серйозні фінансові санкції.

Недопуск інспектора Держпраці до інспектування суб’єкта господарювання щодо виявлення неоформлених працівників – іншими словами за перешкоду інспекційному візиту – тягне за собою найвищий штраф, з тих, які передбачені за порушення трудового законодавства.

Порядок держконтролю за дотриманням трудового законодавства передбачає законні підстави недопуску співробітника Держпраці до інспектування Вашого підприємства. Зокрема, якщо термін проведення інспекційної перевірки перевищує 10 робочих днів (2 робочих дня – для суб’єктів мікро- та малого бізнесу) і якщо інспектор Держпраці з’явився на перевірку без службового посвідчення (також, якщо на сайті Державної служби з питань праці немає інформації про посвідчення інспектора праці прийшов з інспекційною перевіркою).

Крім підстав для недопуску передбачених порядком зазначеним вище, варто враховувати норми закону, який визначає базові принципи держконтролю у сфері госпдіяльності, який також охоплює інспекційні візити Держпраці. Так, недопуск інспектора можливий так само в разі, якщо при ньому немає копії направлення і/або він не замовчує про підстави відвідування, та/або не підписався в журналі перевірок.

Однак, якщо навіть Держпраці оштрафував підприємство за недопуск його співробітника до інспектування, впадати у відчай не варто. Подібні штрафи успішно оскаржуються в суді.

Які ж штрафи передбачені за недопуск інспектора Держпраці?

За недопуск уповноваженого представника Держпраці до перевірки, КЗпП передбачає наступні штрафи:

3-кратний розмір мінімальної заробітної плати, яка встановлена ​​на момент порушення – за недопуск інспектора до перевірки щодо дотримання законодавства про працю;

100-кратний розмір мінімальної заробітної плати, яка встановлена ​​на момент порушення – за недопуск інспектора до перевірки по виявленню неоформлених працівників.

У більшості ж випадків, за недопуск до перевірки свого співробітника, Держпраці штрафує саме в стократному розмірі мінімальної зарплати – тобто “підміняють штраф”. При розгляді такого роду справ, де підприємці, які стали жертвами перевірок, оскаржать штрафи за недопуск до перевірки уповноважених осіб Держпраці, суди стають на бік позивачів-підприємців і вказують, що це різні види порушень. Таким чином, якщо в наказі та направленні на інспекційний візит зазначено, що його предметом є дотримання законодавства про працю, то накладати штраф в стократному розмірі мінімальної зарплати неправомірно. Така позиція судів викладена в багатьох рішеннях.

Нерідко на практиці бувають випадки, коли при інспекційному візиті керівник або працівники суб’єкта господарювання відсутні за місцем реєстрації – наприклад, перебувають у відрядженні.

У подібній ситуації інспектори довго не думаючи складають акт про неможливість проведення інспекційного візиту і штрафують в стократному розмірі мінімальної зарплати за перешкоджання перевірці Держпраці.

З точки зору судів, саме по собі складання інспекторами такого акту через відсутність посадових осіб на своїх робочих місцях – без ознак безпосереднього перешкоджання – не рахується достатньою підставою для притягнення до відповідальності. Суди також звертають увагу на те, чи знав взагалі суб’єкт господарювання щодо інспекційного візиту і мав можливість свідомо перешкоджати його проведенню.

Як бачимо, суди часто стають на бік суб’єктів господарювання та підтверджують правомірність недопуску інспектора праці до перевірки. Однак для законного недопуску до перевірки співробітника Держпраці, треба добре підготуватися до візиту і зафіксувати всі порушення, допущені інспектором при проведенні перевірки. Відповідальні особи підприємства повинні знати, які документи засвідчують особу і повноваження інспектора потрібно перевірити, і як вести себе під час інспекційного візиту. Штраф за недопуск інспектора Держпраці до проведення перевірки можна оскаржити в суді, але попередньо необхідно зібрати переконливі докази, що підтверджують Вашу правоту. З формуванням доказової бази і правової позиції допоможе кваліфікований юрист. Крім того, юриста можна запросити і безпосередньо на саме інспектування, щоб між Вами і інспектором Держпраці сполучною ланкою виступав грамотний фахівець.


Ольга Хорошайло, юрист ЮФ “Центр правового консалтингу”


Юридичний консалтинг з питань захисту прав при перевірці комісії з праці



ООО "Центр правового консалтинга". ® ЦПК. 2005-2019. Все исключительные права на весь материал, размещенный на сайте, принадлежат ООО " Центр правового консалтинга ". Размещение материалов сайта на других площадках допускается исключительно при указании прямой видимой ссылки на первоисточник.

Pacta Sunt Servanda